Ständig utmattning

2008-10-09 @ 18:13:40
Det stämmer, nu har jag varit hemma i ungefär en halvtimme. Stödmatten var väldigt givande och jag är allmänt trött på att pendla. Delvis är jag väldigt uppåt och känner att allt är på plats, sen kommer kemilektionen och förvandlar mig till en dum Landskronablondin. Detta är förstås väldigt upprörande eftersom jag hela mitt liv strävat efter att INTE bli som en sådan. Men sen inser jag att jag faktiskt har en bok att kolla upp det jag inte förstår i. Väldigt stor omställning från kunskapsskolan det där verkligen! Och när vi ändå är inne på den skolan så skulle jag vilja uttrycka mig såhär starkt och dramatiskt: tack för all den kunskap ni lämnade ute eller helt enkelt inte ansåg vara viktig för att vi ens ska kunna klara av första året på gymnasiet. Jag har även lärt mig mer på dessa 2 månaderna än vad jag gjorde under de 4 år jag gick på kunskap. Nu är det sagt och jag menar det verkligen! 

Jag funderar allvarligt på att åka ut till Jenny Zander (den allsmäktige) och prata med henne. Om det nu är så att kunskapsskolan vill få bättre resultat och fler som inte hamnar på individuella programmet måste man ju för fasiken ha en plan som gör att de elever som sedan vill läsa vidare (på ett ickepraktiskt program) på gymnasiet ska ha en chans gentemot alla andra. Mig gör det inget egentligen att jag inte fått bättre kunskaper sen innan, det betyder bara att jag får plugga hårdare och känna mig lite sämre än alla andra när vi går igenom allt. Som tur är försvinner alla spår av kemi, fysik och svår matte till nästa år.

För er som undrar så ser planen för de 2 IB-åren ut som så att jag ska välja: Biologi (higher level), Economics (higher level), History (standard level), Svenska (standard level), Engelska (higher level) och Maths (standard level). Det kommer leda till att jag läser upp till matte D, väldigt hög engelska, economics (samhällskunskap med ett ekonomiskt perspektiv, finns egentligen ingen svensk motsvarighet) och biologi. Sen vet jag inte var livet leder mig :)

Nu till de roliga! Alla som vet vad SAT är kan fortsätta läsa, annars bara sluta här! Det är nämligen så att Linda ska till USA nästa sommar och läsa en preSAT kurs för att senare kunna göra det här SATprovet. Eftersom man kommer att behöva ett SAT betyg för att söka in till Amerikanska colleges så ska jag antagligen följa med henne och ta samma kurs och sedan även göra provet. Vi kommer att bo på något Amerikanskt college, som vi själva väljer och sen ska vi antagligen åka och hälsa på hela hennes gamla liv i New Jersey...vaddå att jag ser fram emot detta? Sååå excited! Nu ska jag bara fixa mina betyg för ettan och sen kan jag koppla av allt som heter naturkunskap förutom biologi.

Jag är på topp och nu ska jag lära mig lite franska verb i alla dess former! Härligt härligt! Ser fram emot gbg som aldrig förr! Nästa helg bär det av! :)

Kommentarer
Postat av: CLARA

det var längesen, hur mår du?

2008-10-12 @ 17:26:54
URL: http://strawberrytree.blogg.se/
Postat av: sofia

SAT provet va inte helt lätt ska du veta.. De va jag ju tvungen att göra innan jag åkte hit. hoppas allt är bra me dig annars!

2008-10-22 @ 19:35:24
URL: http://sofiahagsund.blogg.se/
Postat av: Jenny

Du är mycket välkommen, vi verkar ha en del att bena ut:)

2009-03-11 @ 21:30:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0